فیلم | حكايت عيسى(ع) و مرد رختشوى متضمن ميوه درخت احسان
کد خبر: 3899334
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۵
ملکوت آرامش / ۲۵

فیلم | حكايت عيسى(ع) و مرد رختشوى متضمن ميوه درخت احسان

ساعد باقری، شاعر و پژوهشگر برجسته ادبیات، در بیست و پنجمین ویژه‌برنامه رمضانی «ملکوت آرامش» حکایت جالبی از حضرت عیسی(ع) و مرد رختشوی متضمن میوه سریع دادن و آثار و برکات درخت احسان در زندگی را بیان می کند.

فیلم | حکایتی مردی که ۳۰ سال بر عمرش افزوده شدبه گزارش ایکنا، ساعد باقری، شاعر و پژوهشگر ادبی، در بیست و پنجمین قسمت «ملکوت آرامش» درباره حدیث معراج پیامبر اکرم(ص) می‌گوید: 

حدیث گرامی معراج در متون منظوم و منثور فارسی بازتاب‌های متعددی داشته و جوانبی از آن را نقل کرده‌اند. البته صرف نظر از بعضی معراج‌نامه‌ها یا مطالبی که کلمه معراج در آن به کار رفته، هیچ ربطی به معراج حضرت رسول(ص) ندارد و داستان‌های دیگر در آن نقل شده که حاصل توهم، تخیل، شهود و یا ... است که از آن می گذریم، اما در بعضی متون این حدیث به زیبایی نقل شده و فرازهایی از آن درخور تأمل است.

این تصویر و تجسم عینی و فیزیکی از یک موضوع معنا را در بخشی از رساله قشیریه ببینید که چگونه از پیامبر (به واسطه) نقل می‌کند؛ پیامبر(ص) گفتند: کسی را می‌دیدم که بذر می‌پاشید و همان لحظه که دانه از دستش می‌افتاد، می‌بالید و بر و بار و میوه می‎داد و یا کسی را دیدم که پشته هیزم بر پشتش بود و بسیار سنگین بود، به سختی قدم از قدم برمی‎داشت زیر این بار هیزم پشتش خمیده بود و گاهی می‌ایستاد و می‌آمد و هیزم‌هایی به آن هیزم‌ها اضافه می‌کرد و دوباره سعی می‌کرد آن را بردارد. 

جبرئیل گفت: اولی نماد احسان است و همان لحظه بر و بار می‌دهد. اهل احسان حتماً این تجربه را دارند و بیان هم کرده‌اند که انبساط خاطر، بهجت و خرمی در دل صاحب دستِ دهنده بیش از صاحب دستِ گیرنده احسان است. درباره احسان، سخاوت، جود، صدقه، افزون بر آثار تکامل معنوی که در آدمی ایجاد می‌کند و راه عنایت حضرت حق را باز می‌کند، آثار وضعی هم نقل کرده‌اند. اینکه صدقه رفع بلا می‌کند.

ابواسحاق نیشابوری در قصص‌الانبیا آورده است: روزی حضرت عیسی(ع) با ملک‌الموت بنشسته بود، مردی گازر(رخت‌شوی) بر ایشان بگذشت. ملک‌الموت گفت: یا عیسی، این مرد تا شب نزید. نماز جنازه او نگاه دار. چون شبانگاه شد، آن مرد گازر به سلامت بازآمد و ملک‌الموت پیش عیسی(ع) حاضر بود. چون عیسی آن مرد را به سلامت دید، گفت: یا عزراییل، نه تو گفتنی که این مرد تا شب نزید؟ اینک به سلامت بازآمد. ملک‌الموت گفت: آری. به سبب صدقه‌ای که به اخلاص داد خدای عزوجل، سی سال بر عمرش بیفزود. عیسی آن مرد را بخواند و گفت: امروز چه نیکویی کرده‌ای؟ گفت: سه نان داشتم وجه قوت امروز. به محتاجان دادم و خود روزه داشتم. ملک‌الموت گفت: یا عیسی، کرباس که در پشت دارد، بگو تا فرو نهد و باز کند. چون کرباس را فرونهاد و باز کردند، ماری دیدند که از میان کرباس بیرون آمد.

این نیز گواهی بر سخن پیغمبر ما صلی الله علیه وآله وسلم بود که فرمود: «صدقه بازدارنده بلاست.»

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha